Oracle Bi Publisher da Data Model (Veri Modeli), Data Sets oluşturma adımları

Bir Veri Modeli (Data Model) bir rapor tarafından kullanılan verileri tanımlar. Yeni bir veri modeli oluşturma veya önceden tanımlanmış mevcut veri modelini seçmek, BI Publisher  da rapor oluşturmanın ilk adımıdır. Bir Veri Modeli birden çok veri setleri (Data Sets) içerebilir ve bu veri alanları birbirine göre nasıl yapılandırıldığını tanımlar. Ayrıca, list of values(değer listesi), parametreler gibi yapılar içerir ve verinin bir rapora nasıl sağlandığı belirtir.  Oracle BI Publisher, bir  ‘Veri Modeli Editor’ üne sahiptir, veri modelleri oluşturmak için de bu kullanıcı arayüzünü  kullanabilirsiniz.

Bu yazıda, SQL sorgusuna dayalı bir veri modeli oluşturmayı düşünüyoruz. Tabi bunun için daha önceki yazımızda oluşturduğumuz JDBC bağlantısını kullanacağız.  Ayrıca, veri modeli parametreleri eklemenin nasıl gerçekleştiğine değineceğiz.

Data Model(Veri Modeli) oluşturma..

1- Sağ üstte bulunan New sekmesini kullanarak  Data Model i seçin

datamodel1

2- Açılan Data Model Editor ekranında, Data Model Properties bölümünde Default Data Source u seçin, daha önce oluşturduğumuzdemo’ yu seçerek devam edelim.

datamodel2

3- Çok detaya girmeden; Data Sets sekmesine geldiğinizde, aşağıda gösterilen Data Set Editor üne New Data Set Menu  ye tıklayıp SQL Query seçeneğini seçerek devam edelim.

datamodel3

datamodel4

4- Create Data Set -SQL ekranında ;

Name bölümünü kesinlikle doldurmalısınız.

Data Source tarafında ise zaten default data source u daha önceden seçtiyseniz bunu işaretleyerek geçebilirsiniz.Ya da default  ile bu raporun çalışmasını istediğiniz veri modelinin başka bir JDBC bağlantısından çalışmasını istiyosanız seçiminizi bu şekilde yapabilirsiniz.

-Seçeneklerden biri olan; SQL Query bölümüne yazmış olduğunuz sql sorgusunu yazarak devam edebilirsiniz. (

pngsql ) gibi.

Sorguyu Oracle Sql Developer da çalışabiliyorsa buraya yapıştırın aksi durumlarda sorguda bir hata olmadığını görmenize rağmen hata alabilirsiniz, bu da insanı çıldırtır. Sorguda sürekli kullanacağınız ayrıntıya dikkat çekmek gerekirse; “and departments.department_name in (:Dept)” bölümünde ‘department_name’ için ‘:Dept’ parametresi oluşturuluyor. Raporunuza “department_name i yukarıdan seçeyim ona göre değişsin” diye başladıysanız, Publisher da bu parametreyi yaratmak zorundasınız. Burada ‘=’ yerine ‘in’ kullanılmasının nedeni; department_name i birden fazla ya da tümünü seçebilsin diye düşünmemizdir.

(Sql i yazanlar 8. maddeye geçebilir:))

Sql i yazmadan, devam edilebilmesi için Query Builder a tıklanabilir.

datamodel5

5- Query Builder ekranında kullanacağınız tabloların olduğu shema yı yazarak ve kullanacağınız tabloları bulup sağ boşluğa (Model bölümüne) sürükleyip bırakarak devam edin.

datamodel6

6- Artık modelimizi oluşturacağız, sürüklediğiniz tabloların birbiriyle olan ilişkilerini belirleyin. Bunu yapmak için joinlenecek kolonlardan birisinin üzerine tıklayıp bırakma işlemini diğer tablodaki sütunun üzerine geldiğinizde yaparsanız iki tablo arasındaki bağlantıyı belirlediğiniz kolonlardan yapmış olacaksınız.

datamodel7

Join leri belirttikten sonra raporda göstermek istediğiniz ya da parametre olarak kullanacağınız tüm alanları seçerek devam edeceğiz. Bunun için kololların sol yanında bulunan kutuları işaretlemeniz yeterlidir.

datamodel8

7- Kolonların seçilmesiyle artık Model sekmesinden bir sonraki Conditions sekmesine geçin.

datamodel9

Burada kolonların isminin nasıl görüneceğini Alias oluşturarak belirleyebilirsiniz, size anlaşılır olması yani raporu yapacak kişinin anlayabileceği şekilde düzeltme varsa yapabilirsiniz, son kullanıcı için değişikliği raporu oluştururken de yapabilirsiniz, yani bu alias belirleme işlemi son şansınız değildir, değiştirmeden de ilerleyebilirsiniz.

Alias bölümünde değiştirmek istediğiniz isimleri değiştirdikten sonra Condition tarafını inceleyelim.

 

datamodel10

Burada parametremizi belirleyelim. Department_name kolonunun bir parametre görevi görmesini istiyorum ve condition bölümüne sql sorgusuna eklenecek kısmı yazıyorum:

( IN (:Dept) )

Özellikle belirtmem gerekirse:  4. Maddeden beri uğraşımız, Sql Query bölümünü doldurmaktır. Bunun için yaratılacak sql i belirlemeye çalışıyoruz. Tahmin edebileceğiniz gibi sürüklediğimiz tablolar from da, işaretlediğimiz kolonlar select te, joinlediğimiz kolonlar ve parametre olarak belirttiğimiz kolonlar where koşulumuzda olacaklar. Biraz daha rahatlamanız için bunları söylüyorum çünkü sorgu oluşturulduktan sonra bu sorgu üzerine de eklemeler ya da üzerinde değişiklikler yapabilirsiniz. 4. Maddeden beri yardımcı sorgu oluşturma adımlarını yapıyoruz.

Artık Result bölümüne istersek geçebiliriz. Bu sekmeye tıkladığınızda varsa yaratmış olduğunuz parametre ya da parametrelere örnek bir değer girmeniz istenecektir. Bu, verilere göre kısıtlanmış çıktıyı karşınıza çıkarabilmek içindir.

datamodel11

Result sekmesinin yanında bulunan 10 rakamı şu an size gösterdiği satır sayısından başka bir şey değildir.

Save butonuna tıklayarak sorgunuzun 4. Aşamada bıraktığımız ekrana gelmesini sağlayın.

datamodel12

8- Artık sorgunuz hazır değiştirmek istediğiniz ya da eklemek istediklerinizi ekleyip OK diyerek devam edin.

datamodel13

Oluşturduğumuz sorguda (:Dept) parametresi bulunduğu için size aşağıdaki mesajı verecektir. Bu parametreyi otomatik olarak yaratması ve sizi bunu daha sonra yaratmak için vereceğiniz küçük te olsa uğraşınızı azaltır. OK diyerek devam edin.

datamodel14

tekrar OK.

datamodel15

Artık G1 adlı data setinizi, data modeliniz içerisine oluşturmuş oldunuz.

datamodel16

9- Şimdi oluşturmuş olduğunuz parametrenin, seçim yapılması isteniyorsa eğer, dolacağı veriyi belirleme işlemindeyiz. Eğer parametreniz TCKimlikNo gibi elle girilmesi gereken bir alansa bu adımlara ihtiyaç duymayacaksınız. Burada kullanıcıya raporunuzun neye göre şekilleneceğini seçtireceğiniz veriyi oluşturacağız. Bunun için List of Values kullanılacak.

List of Values tıklantıktan sonra yeşil  + işaretine tıklayarak yeni List of Value yaratalım.

 

datamodel17

Burada Name, Type, Data Source gibi alanların girilmesi gerekecek. Data Source un data setin kullandığı Data Source ile aynı olmasına dikkat edin.

Burada yine Type ı Sql Query olarak seçiyoruz diye düşünerek devam edersek.

Yukarıda bulunan Sql Query boşluğuna sorgumuzu yazacağız.

Göstermiş olduğumuz örnek için;

Select DEPARTMENT_NAME from DEPARTMENTS 

yazmak yeterlidir.

Bu işlemi yine Query Builder kullanarak ta yapabiliriz.

10- Query Builder ekranında parametre olarak oluşturduğunuz kolonun sahibi olan tablodan seçerek Save i tıklayın.

datamodel18

Aynı işlemi bu şekilde de yapmış olacaksınız.

datamodel19

11- Şimdi parametre sekmesine gelin sol panelden,

    Data Type ı zaten seçili gelmesi gerekir.

Default Value bölümünü boş ta bırakabilirsiniz, * da yazabilirsiniz ya da açılışta gelmesini     istediğiniz veriyi burada kısıtlamak için bir değer de girebilirsiniz.

Parameter Type ı o kadar List of Value oluşturduk o yüzden Menu seçelim.

datamodel20

12- Display Label parametremizin ismini belirlemedeki son şansınızdır. Burada artık son kullanıcının görmesi gereken şekilde paremetre ismini yazın.

List of Values bölümü dolu gelecektir bu örnekte tek bir parametre ve değer listesi oluşturduğumuz için eşleşecektir fakat daha fazla oluşturduğunuzda parametrenin kullanacağı List of Values u seçmeniz gerekmektedir.

Options da birden fazla seçilebilmesi için Multiple Selection, tümü seçilebilsin diye Can select all un seçilmesi gerekir.

-Şimdilik bu yazıda bu kadar değiniyorum daha sonra birbirleriyle etkileşimli birbirini kısıtlayan parametre örnekleri yapılarak daha detaya inilebilir. (Not: yazı eklendi:)

datamodel21

13- Artık sağ üstten save diyerek Data Model imizi kaydedebiliriz.

datamodel22

14- Data modelinizi istediğiniz klasörün altına istediğiniz isimle kaydettikten sonra aşağıda gösterilen XML yazılı butona tıklayın.

datamodel23

Not: Bu Publisher sürümü 11.1.1.6 dır. Bu adımda rapor oluştururken bize örnek teşkil edecek veriyi oluşturacağız. Başka bir sürüm kullanıyorsanız buradan çıkarım yapıp bulabilirsiniz diye belirtmekte yarar var.

15- Burada parametre ya da parametrelerinizi girerek  ve örnek verinizin kaç satırdan oluşmasını istiyorsanız Number of rows to return den belirleyerek Run  a basın.

datamodel111

16- Oluşturulan örnek veriyi kaydetmek için ekran görüntüsünden de göreceğiniz gibi seçenekler sekmesinden Save As Sample Data seçeneğine ulaşıp tıklamanız yeterlidir.

datamodel25

Aşağıda da görüldüğü gibi Data Model sekmesinde Attachment altında örnek verinizin oluştuğunu göreceksiniz.

datamodel26

Data Modelinizi tekrar kaydederek oluşturma işleminin tüm adımlarını bitirmiş bulunuyoruz.

Bu adımlardan herhangi birinde hata almanız durumunda iletişime geçebilir, ya da bu yazıya yorum bırakabilirsiniz. Çok sık ziyaret ettiğimiz için hemen fark edilecektir.

Kolay gelsin..

Oracle BI Publisher – Dinamik tarih parametreleri

About ozanyay

İş Zekası ve Veri Ambarı Uzmanı
Bu yazı Oracle BI, Oracle BI Publisher, Oracle Business Intelligence, Raporlama, sql, İş Zekası içinde yayınlandı ve , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s