Oracle BI’da Yeni Analiz Oluşturma İşlem Adımları

Aşağıdaki işlem adımları; daha hızlı, düzenli ve hatasız veya hatayı anında tespit edecek şekilde Oracle BI’da yeni analiz oluşturabilmek için sıralanmıştır. Uygulama adımları geçmiş projelerimizdeki tecrübelerimiz doğrultusunda hazırlanmıştır.

1. İlk olarak analiz isteği incelenir. Bu analizde hangi kolonların yer alacağı, bu kolonların hangi şemalarda hangi tablolarda tutulduğu, aralarındaki join kriterleri belirlenir.
2. Oracle BI Client Administration Tool’da oturum açılır.

ekran1

ekran2

Ekran3ekran3.5

3. Belirlenen fiziksel tablolar ilgili veri tabanı (database) nesnesi altındaki bağlantı havuzu (connection pool) simgesi sağ tıklananıp import meta veri yapılarak RPD’nin fiziksel katmanına (Physical Layer) eklenir. Bir veri tabanına ilk defa bağlanılıyorsa bu veri tabanına ait veri tabanı nesnesi ve bağlantı havuzu oluşturulup bağlantı bilgileri düzenlenmelidir. Değişiklikler kaydedilir. Uyumluluk kontrolü yapılır (Check Global Consistency). Hatalar varsa düzeltilir.

ekran4

ekran5ekran6

ekran14

ekran7

ekran8

4. Tabloların meta verilerinin düzgün şekilde import edildiği test edilir. Tablolara sağ tıklanıp update row count veya view data tıklanarak hata alınmadığından emin olunur.  Bu noktada tablonun satır sayısı çok fazla ise view data yapmak  update row count yapmaktan daha hızlı sonuç getirecektir. Burada tablo veya görünümlerin (view) meta verileri RPD’ye alınmıştır. Tablo verileri hiç bir zaman RPD dosyasına yazılmaz.

ekran9

ekran10 5. Tabloların arasındaki fiziksel bağlantılar kurulur. Burada join kolonlarının doğru seçilmesi çok önemlidir. Farklı veri tipindeki kolonlar arasında join işlemi yapılamayacağı gibi yanlış kolonlar seçilmişse verileri çoklama veya eksiltme gibi yanlışlıklar yaşanabilir. Örneğin en çok tarih kolonlarında yanlışlıklar gözlenmektedir. Gün detayındaki bir zaman_id ile ay detayndaki zaman_id birleştirilmiş olabilir. Bu durumda aylık detaydaki fact tablonun veri sayısı yaklaşık 30 katına çıkacaktır. Değişiklikler kaydedilir. Uyumluluk kontrolü yapılır. Hatalar varsa düzeltilir.

ekran11

ekran12

Ekran13 6. Eklenen tablolar belirlenen iş modeline sürükle-bırak yönetimiyle alınır. Eğer uygun bir iş modeli yoksa orta katmanda sağ tıklanıp yeni bir iş modeli oluşturulur.

ekran15

ekran16ekran17

ekran18

7. İş modeli ve eşleme katmanında (Business Model And Mapping Layer) gerekli formüller varsa eklenir ve sayısal (ölçüt, measures) kolonlarının toplama (aggregations) kuralları belirlenir.

ekran19

ekran20

ekran21

ekran25

8. İş modelindeki değişiklikler sunum katmanına (Presentation Layer) sürükle-bırak yöntemiyle atılır. Değişiklikler kaydedilir. Uyumluluk kontrolü yapılır. Hatalar varsa düzeltilir.

ekran23

ekran24

ekran26

9. Analiz editörü açılır. (Kurumsal (Enterprise) kurulumlar için http//sunucu_ip:9704/analytics adresine bir tarayıcıyla girilip rapor yapma yetkisinde bir kullanıcıyla oturum açılır) Yeni>Analiz tıklanır ve deneme analizi yapılır. Hızlıca veriler test edilir. Buradaki amaç yeni eklenen tabloların, bağlantılarının ve formülize edilmiş kolonların düzgün çalıştığının belirlenmesidir. Böylece analizin detaylı görsel tasarımından sonra ortaya çıkabilecek hatalar düzeltilmiş ve fazladan vakit kaybedilmemiş olunur. Veriler yanlış geliyorsa buraya kadar yapılanlar kontrol edilir. Eğer doğru geliyorsa 10. adıma geçilir.

ekran27

ekran28

ekran30

Ekran31

Ekran32

10. RPD’de iş modeli ve eşleme katmanına geri dönülür ve burada tablo, kolon adları türkçe karakterler rahatlıkla kullanılarak düzenlenir. Bu adları son kullanıcılar doğrudan görecekleri için alt çizgi, ingilizce karakterler vb. Kötü görünen karakterler temizlenir. Hızlı bir şekilde yeniden adlandırma işlemleri için yeniden adlandırma sihirbazı (Rename Wizard) kullanılabilir.

ekran33

ekran34

ekran35

ekran36

11. İş modeli katmanındaki kolonlardaki isim değişiklikleri sunum katmanına otomatik olarak yansıyacaktır ancak tablo adı değişiklikleri el ile değiştirilmelidir. Bunun için sunum katmanın silinip iş modelinin yeniden sürükle-bırak yöntemiyle buraya atılması en pratik yöntem olabilir. Buradaki temel varsayım sunum katmanı yapısı ile iş modeli katmanının aynı olmasıdır. Böylece mantıksal tablo kolonların sunum katmanındaki hangi klasör isimleri altında toplanacağı ile vakit kaybedilmeyecektir. Çok iyi gruplanmış ve düzenlenmiş bir sunum katmanına göre nispeten daha düzensiz gibi görünebilir ancak çok hızlı oluşturulur. Değişiklikler kaydedilir. Uyumluluk kontrolü yapılır. Hatalar varsa düzeltilir.

ekran37

ekran38

ekran39 12. Analiz editörüne geri dönülür. Yeni>Analiz tıklanır. Artık verilerin doğruluğu ile vakit kaybedilmeden detaylı tasarım son kullanıcının en kolay anlayıp yorumlayabileceği şekilde analizler oluşturulabilir.

Reklamlar
Bu yazı Oracle BI, Raporlama, Veri Ambarı, İş Zekası içinde yayınlandı ve , , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

2 Responses to Oracle BI’da Yeni Analiz Oluşturma İşlem Adımları

  1. u.u. dedi ki:

    Çok faydalı bir yazı olmuş, devamını bekliyoruz, ekran görüntülerini de koyarsanız daha güzel olur..

  2. emre dedi ki:

    Çok emek vermişsiniz, teşekkür ederiz.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s